Nu är snön här

Jaa nu äntligen har vinterljuset landat på varenda gren. Jag har redan vurpat två gånger på ändan och två trevliga karlar kom genast till min undsättning, givetvis äkta Tärnsjöbor. Jaa som fd stockholmska kan jag bara konstatera att valet att flytta till landet är ett av de största och bästa valen jag gjort i mitt liv.
Jag tänkte såhär; gör man samma sak varje dag, får man samma sak varje dag. Gör man en stor förändring, får man många små förändringar. Att våga ta risken, att våga slappa taget om invanda mönster eller gamla förlegade trosuppfattningar om att storstan nödvändigtvis skulle vara bättre. Nej nej. Detta är så underbart att begripa med hela kroppen. Såhär några månader efter flytten hit till Tärnsjö har jag nu byggt bo, ordnat i mitt vinteride, säkrat borgen och samlat ved för vintern. Snart kommer tjocka släkten från Stockholm och skall fira en helylle-jul a la äkta lantliv hos oss här i den naturen bland tomtar och troll. På lördag har vi genrep med kören i Nora Kyrka inför konserten den första advent. Mitt jultips för julmyset. Ta en korg, lägg i tejp, sax, vackra snören, vackra pappersrulla med present papper, gulliga etiketter, lack eller vad du finner hemma i dina gömmor. Se till att den alltid står framme. Besluta dig för att slå in ett paket per kväll, hur litet det än må vara. En god tvål, en stickad grytlapp. Lägg ner energi på att göra paketet så vackert som möjligt. Avnjut en god kopp te och ett gott nybakat bröd och skriv rim. Låt rimmet inte bara tala om gåvan i paketet, som tex tvålen. Dofta på tvålen. Doftar den citron? Vilka tankar väcker det. Vilka fräscha känslor får du. Finns det något budskap eller någon visdom om livet som denna ljuvliga frukt kan anknytas till. Låt rimmet bli mer än bara ett rim. Låt det bli ett litet kärleksbrev till mottagaren, en liten dikt, något personligt och klokt, något som kan bli ett minne för livet. Gud välsigne oss alla Amen // Lycka till/ vi ses Namaste Emilia

Kommentera här: