ok google


Sitter i bilen med familjen på väg hem från en heldag i Gävle. Mamma sitter i baksätet och frågar om det finns något sätt att vi kan lyssna på Eros Ramazotti. Jag ska precis vända mig om med en beklagande min och säg tyvärr...men jag hinner inte..
Intill mig sitter min underbara man med sina vackra ögon fästa på vägen framför oss och utbrister plötsligt: " ok Google spela Eros Ramazotti på Spotify." Googles kvinnoröst bekräftar uppdraget och inom ett ögon blick ljuder Eros Ramazotti ut i bilen...mamma bakom mig är ju en äldre generation och fattar ingenting. Vem min man pratat med. Och jag som aldrig ens orkat bry mig om att sätta mig in i de tekniska hjälpmedel som faktiskt finns idag, blir helt paff. 
Är man tydlig och välformulerad så förstår Google vad vi vill. Min  slutsats blir att man vinner mycket på att tänka på att utrycka sig som tydligt och enkelt som möjligt...tror på detta sätt att Googles krav på mig att vara konkret, och exakt, kommer träna mig att vara det i andra samtal också. 
Trodde aldrig att en robotröst skulle kunna lära mig vikten av tydlighet. Men idag blev effektiviteten av denna logik bevisad för mig.


Kommentera här: