27 feb 2018

I dag är vi insnöade. Halva köksfönstret är täckt med snö och jag tycker det är både mysigt och spännande.
Det busiga lilla barnet vaknar inom mig med fascination inför livet på landet. I drivorna längsmed byns kurvor och vägkorsningar parker folk en spark här och där.
Det är lite som förr i tiden.
Nu är bara varm choklad och bullar som gäller.

26 feb 2018

Idag är det måndag och en ny vecka. Vaknade med en spänning i vänster axel. Rekomenderar barnets position till mig själv. 1.Sitt i klippställning med rumpan på hälarna. 2. Sära på knäna höftbrett isär. 3. Sträck upp armarna rakt ovanför huvudet, tätt bakom öronen. 4.Slut ögonen. 5. Andas in med stängd mun genom näsan genom att släppa ut magen, släppa på alla muskler i magen. Förläng inandningen så att luften sprider sig mellan revbenen och enda ner i ländryggen. Tänk dig att lungorna expanderar som två balonger i en ryggsäck. Försök förknippa detta med känslan av att du luktar på blommor. När du andats in klart, faller du mjukt framåt med rak rygg tills händerna når golvet med utsträckta armar. 6.Andas nu ut långsamt samtidigt som du medvetet väljer att låta kroppen slappna av. Särskllt dina kompensationsmuskler som annars vill avlasta det obehag som kan följa vid stelhet. Så länge man kan andas långa djupa andetag i en position eller rörelse är det en bra övning. 7.Andas tio långa djupa andetag i denna ställning med slutna ögon och fokus på en punkt mitt mellan ögonbrynen. På inandning tänker du saaaat och på utandning tänker du nam. Sat betyder sanning, sant, rätt, verkligt eller medvetet osv Nam betyder du, du och din kropp, eller din kropp, eller ditt medvetande, eller din upplevelse av ditt medvetande. Således mantrar du verkligheten på inandningen om din upplevelse på din utandning. Möt den nya veckan i balans Namaste / Emilia

Det nya livet

Varje nytt andetag är en helt ny början. Så brukar jag tänka när jag skall återinrätta mig i det absoluta nuet. Oftast märker man inte när medvetenheten eller rättare sagt egenkontrollen över tankarna gått förlorad. Plötsligt står man bara där i en mentalt underläge utan att ha kontrollerat vart man hamnade med psykspinnet.
'Nuförtiden händer detta mig bara när jag är extra sårbar, som om jag är väldigt trött eller inte följt mina strategier för att balansera mellan de yttre kraven och de inre känslorna. För många år sedan, innan jag fann mognaden, teknikerna och kunskapen som övning ger, kunde jag mycket oftare hitta axlarna uppe vid öronen utan att ha lyft dem dit själv. Då kändes det som jag hade två liv. Först mitt medvetna liv jag hade kontroll över - och sedan kroppen som verkade leva helt utlämnad åt sig själv efter bästa förmåga. Det var först efter att jag praktiserat och verkligen implementerat MediYogan i min vardag som jag fick andrum och verklig kontakt med min kropp. Idag lever jag och min kropp i en fin nära relation, som jag söker vårda genom empati och diciplin. Jag har upptäckt att kroppen har en mycket högre moral och diciplin än jag själv har. Och genom MediYogan kom jag att inse vem min bästa lärare är.. Min kropp. Det enda jag behöver tänka på och ta ansvar för är det långa yogiska djupa andetaget. Sköter jag det enligt konstens alla regler, kommer resten i balans på ett eller annat sätt. Det börja alltid med dagens första långa djupa andetag. Först efter det, kan jag försätta mig i kroppslig balans för dagens lärorika gåvor eller utmaning.