drick te och tro


I Riga, möte jag detta yogate. Yogate finns i hela världen. Det speciella med teet är flera saker. För det första är det mycket sällan ett svart te. I stället är det uppbyggt av ayurvediska kryddblandningar som har en kraftfull inverkan på vårt välbefinnande och matsmältning. Vissa teer lugnar ner och andra hettar upp. En del balanserar ett oroligt temperament och en del är så välsmakande med kryddor som kanel, lakrisrot, ingefära och vanilj, att det hejdar våra godisbegär.

Sedan kommer den andliga aspekten med teet. Efter ett yogapass, när kroppen plötsligt fått massor av bekräftelse av vårt medvetande och den börjat rensa ut slaggprodukter genom den ökade blodcirkularionen, söker infinner sig en känsla av pånyttfödelse mentalt.

I detta välsignade tillstånd fyller teet sin optimala funktion. Magen älskar varmt vatten. Enzymer älskar kryddorna och själen får binda ihop säcken på nåt vis. Det är en lika viktig ritual för mig att dricka te efter yogapasset, som det är att vända mig mot högkoret i kyrkan och göra korstecken av vördnad inför vår Herre Jesus Kristus, innan jag lämnar kyrkan.
När vi kristna mediterar här vi engagerade i vår relation med Gud. Vårt kapitulerande inför guds genomträngande kärlek. Vi rodnar och ger upp motståndet och låter oss bli älskade.

Genom den yogiska traditionen att ta ansvar för sin kropp och dess hälsa har jag lärt mig ett sätt att tacka herren för livet jag fått.

Jesus finns i varenda andetag. I varenda cell och rörelse. Och så firar jag yogapasset med teet efteråt med ett tänt ljus. Inga flyktvägar.

Bara te och tro..

Kommentera här: