och nu blir det väderleksrapport

Engelsmännen är väldigt duktiga på att tala om vädret. De gör det med en äkta elegans och med ett djupt ärligt engagemang i vädret
I vårt långa land har det blivit lite ofint att tala om vädret. Som en väg ut när det inte finns någon gemenskap, så kan man iallafall söka kongruens i vädret. Vädrets förhållande är relativt neutralt och sällan skäl till osämja. Emellertid kan ju vädret som samtalsämne bli roten till ett ogillande just på grund av denna betingelse att det blivit lite ofint i Sverige att tala om vädret. Personligen älskar jag att tala om vädret. Vädret för mig är grunden i hela tillvaron. Hur vinden blåser, molnens vackra formationer, solens värmande strålar och nederbörden, det höga trycket eller lågtrycket. På Sverige radio P1 sänds den bästa väderleksrapporten och i mina öron är det ren poesi. Hur kan detta komma sig? Jo, jag tänker att vädret känns väldigt ärligt, äkta, intressant, aktuellt, engagerande och trygghetsbefrämjande. Vi lever på en planet som är konstant underkastad vädrets öde. Hamnar jag i sällskap där samtal klingar av och tystnaden inte finner en naturlig frid, är vädret alltid närvarande. Aldrig känner jag mig dum så konstaterar vädrets form i det absoluta ögonblicket. Jag har genom åren på arbetsplatser upptäckt att folk som ägnar sig och att gnälla, klaga, snacka skit, leta fel, kritisera, och enkom konkretisera problem, problem och åter problem, ofta försätter sig i denna negativa energi för att ha något gemensamt med den andre samtalspartnen. Det är så inarbetat i de sociala strukturerna att man nästan verkar vara avvikande om man verkligen visar sitt ointresse för gnäll och negativa ältanden Men jag måste tillstå att jag verkligen inte inte står ut med gnällspikar. Det är så energidränerande att man mår illa. Jag lägger ingen värdering i detta. Jag säger inte att det ena är bättre eller sämre än det andra. Jag inser bara hur underbart jag mår bland öppna, glada positiva människor. Jag måste vara glad och positiv, annars skulle jag inte orka gå en meter till. Jag önskar att engelsmännens positiva uppskattning av vädret som en icebreaker, kunde implementeras i det svenska samhället. Vi kunde tala om hur bra allting är för att etablera gemenskap i stället för att anknyta genom ömsesidig kritik av situationer som är. Tänk vad god maten är. Titta vilka vackra blommor. Vad fint att folk hälsar på varandra i korridoren. Att ledningen har dörren pen. Att folk har ett friskt och välkomnande kroppspråk. Jaa. det finns tusen och åter tusen saker att finna glädje i var dag. Det är bara att bestämma sig. Ta första steget och börja dagen med att se något bra som en annan gjort. Sluta upp med att leka leken finn fem fel. Finn fem rätt i stället.

Kommentera här: