Fixa ryggen

På SÖS finns en tidning för personalen som heter sösnytt.
för många år sedan blev jag som ryggombud intervjuad i en artikel om hur vi ryggombud kan hjälpa våra kolleger att fixa ryggen i omvårdnadsarbetet.
Naturligtvis hade jag gått en ergonomiutbildning och lärt mig massor. Inte bara om förflyttningstekniken och lagar i arbetsmiljö och säkerhet vi bruk av hjälpmedel med lyft och så vidare. Sånt hade ju alla redan fått i sista terminen när vi läste sjukvård. Vad jag berättade om i stället var små knep man kunde ta till för att skydda ryggen på sikt. Det första vi införde på avdelningen var säck-hållare på hjul, för att vi skulle undgå att böja ryggen ner till golvet vid varje blöjbyte. På den tiden fanns bara korgar i krokar lågt på väggen på sjukhus. Och vi räknade ut att vi på ett arbetspass med 10 patienter nog böjde oss ner mot korgen 10 gånger 2 eller 3 ggr. Dvs 30 risker för ryggskott. Jo, ofta när man befinner sig just vid korgen och plastpåsen är man i färd med att vrida på sig för att svara på en fråga patienten har, och där pang kan det en vacker dag säga klick i nerven. Andra goda råd var stimuli och aktivering av vårdtagaren. Vi lärde oss att ta det mycket lugnt och planera alla förflyttningar i förväg innan vi gick in till vårdtagaren. Vi kom på att vi tjänade massor av tid på det sättet och minskade risken för vårdskador. Att utöva yoga som friskvård kom nog att bli det bästa rådet av alla. I efterhand tänker jag idag på hur lyckligt lottad jag är som än idag arbetar med samma starka rygg och teknik som om jag var tjugo. Man böjer på benen hela vägen ner till golvet om man måste plocka upp något där. Man sitter på huk när man talar med en vårdtagare, för att skapa jämlik nivå men också för att avlasta ryggen. Vi hjälptes åt och stöttade alltid varandra vid all omvårdnad för att etablera vårdtagarens upplevelse av att vara trygg. De kände alltid sig trygga när de kände hur vårdparet litade på varandra.
Efter jobbet rekommenderar jag ändå än idag, varma bad, yoga och meditation. Axlarna åker upp under öronen lätt om man är utsatt för stress och det kan hända i helt andra situationer än vid just förflyttningar och omvårdnad. Bara tanken på hur man kan lägga upp förmiddagen kan skjuta upp axlarna, om man inte är van att medvetet sänka dem gång på gång. Denna kroppsmedvetenhet lärde jag mig tack vare MediYoga. Alla inom vård och omsorg borde få 30 min MediYoga på varje arbetspass på arbetstid. Då skulle skador, stress, långtidssjukskrivningar och konflikter nästan helt kunna försvinna. Kostnaden för MediYoga på arbetstid i trettio minuter är bara fikapengar i jämförelse med kostnaderna för alla skador av stress, ryggproblem och sömnlöshet som vårdpersonal drabbas av. Astra gjorde en studie och fann att detta med MediYoga var den mest kostnadseffektiva investering man gjort på sin personal. Nu bor jag i Tärnsjö och hoppas på en framtid med välmående arbetskamrater och glädje i arbetslivet.

Kommentera här: