inspiration

ibland kommer idéer till projekt så snabbt att jag inte alltid hinner skriva ner dem. Det händer att jag kommer på en fantastisk id´till en scen i en roman som jag alltid tror jag skall komma ihåg, men sedan efter jag vaknat har jag glömt den. Vilket memosystem jag än prövat finner jag inga apparater eller rutiner som gör att jag lyckas inarbeta en standard för att inte bara minnas mina fantastiska idéer, utan också förvalta dessa små guldfrön med allt det engagemang de förlöser i den skrivande processen. Jag har prövat Henrik Fexeus olika tekniker för minnesträning av listor med associationsmönster som länkar de olika segmenten som skall memoreras. M'allå, kanske nån tänker. Har du inge mobil då? Javisst finns det bra appar som hjälper andra. Men jag vill vara helt oberoende av apparater för att kunna jobba med ett större projekt. När jag stöter på tekniska motgångar tappar jag all energi och lust att skriva. Jag har inte lust att spilla dyrbar tid av livet till att hänga över skärmen i väntan på laddningar, uppdateringar, felsökningar. Datorer i all ära, men jag tycker det är det mest tidsstjälande inslaget i modern verklighet att vänta på tekniska processer. Dessutom skall man lära sig en massa program innan man ens kan börja använda dem. Såklart powerpoint är bra för företag. Men i min skalle finns ingen tid att ens koppla på datorn. Jag vill ha omedelbar inloggning när jag vaknar på morgonen. Så vårens utmaning för mig blir att komma på ett sätt att standardisera memorering av nya ideer omgående enbart genom hur jag väljer att tänka på dem medvetet när jag får idéerna.

Kommentera här: